Friday, September 5, 2014

lab

Assalamualaikum semua! Rise and shine oii dah masuk tengahari ni. 
What a week!
Kalau starting dah macam gini bunyi, maka, bolehlah expect some unexpected dalam post kali ni. 
Minggu ni rasa macam naik kereta f1. Sekejap gila, dah weekend (kat sini dah weekend)
So macam biasa, aku memang tak pernah cuti pun time weekend kan, jadi aku taip entri ni sambil tunggu uv clean room siap.

ok, apa yang aku nak cerita minggu ni? Haaa, macam ternanti nanti tak?
Aku rojak je semua yang aku buat this week, because this week holds a lot of first's for me.

1. Live cell imaging
the name says it for me, recording live cell, (bukak buku biology, bab mitosis n meiosis, kalau nak power sket buku genetik ah) untuk tengok population of cells. recording time can reach for 30 jam, still no problem, tapi takdelaa bertunggu bertangga kat situ selama 30 jam. balik laa mandi, makan tidur dan lain lain.
haritu buat recording for 15 jam, lagi 2 jam nak habis, letrik kat usm trip. habis semua data wipe off. nangis jugak aa setitik. lama kot tunggu. dr zul dengan selambanya cakap, 'biasa lah mashy, macam tak pernah kena macam ni". ciss, tak jadi nak mengalirkan air mata. macam mana buat? grow cancer cell atas cover slip, pastu transfer cover slip dalam chamber khas, live cell chamber. then view under mikroskop confocal laser. haaa, hidup dikelilingi mikroskop kan, tukar mikroskop macam tukar baju. hahaha. pastu, set lah parameter, nak suruh laser scan berapa layer (z-stack function), nak dia scan berapa minit sekali (time interval), dan nak suruh dia scan berapa jam (time frame). focus sangat senang hilang, meja goyang sikit, habis hilang focus. macam anti-gegar kat camera lah. dan sebab mikroskop ni mcm zaman purba sikit, takde motorized stage, bila focus hilang, takde automated focus. susah baq hang guna mikroskop takde motorized stage ni, rasa kembali ke zaman batu dan kayu. haha.

2. immunohistology staining
ini aku baru nak berjinak jinak belajar lah. kalau yang buat fresh sample from tissue atau paraffin embedded tissue mungkin dah familiar dgn teknik ni. aku kan bidang molecular, so mmg takde pendedahan kepada tissue aspect. so, bila ada peluang aku follow lah senior lab buat utk dia punya sample. then, kat situ dah tambah knowledge. see, aku bukan belagak je mcm tahu semua benda, aku study tau. sanggup pegi lab pathology utk tgk tissue block slicing. slicing sangat best, 3 micron in thickness! kau mampu potong tebal tu guna pisau? lepas siap prepare slide, kena prepare reagent, banyak lah, tapi sangat seronok, macam dapat new toys to play. rasa nak buat hari hari tanpa makan dan tidur. hahahaha

untuk minggu ni, aku makan nasi cuma 2 kali. simple, aku kalau makan nasik mesti lepastu tidur. so, nak kurangkan mengantuk, kena lah aku korbankan lemak badan aku dan teruskan hidup dengan makan sandwich, buah, megi, dan coffee. 2 kg turun berat since last makan nasik. natural diet. haha.

sudah lah, aku nak balik rumah. buat entri ni start dari pukul 11 pagi, and now its 4 pm. letih, puas. aku tinggalkan korang dengan kata kata: "sucess is 99% failure"

selamat hujung minggu, keep up the good vibe and the good work!

Assalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment