Friday, November 7, 2014

Gliachat, apa yang aku expect dan apa yang jadi


rewind sikit, semalam aku jadi guest commentator untuk gliachat, 5 mins debate. ala ala neuro talk, ada statment, dan student either agree or disagree. ok, lets face it. 5 minit, dan 5 slides. is it really important to state all the facts, masukkan references, dan sebagainya? semalam, aku expect students will be more creative, at least come up dengan analogy, untuk bagi senang faham. but most of them, go for facts, 100%
dan, aku susah nak faham, kenapa manusia choose to be defensive, dan pilih untuk cover up. bagi aku, truth is the best thing, plain truth. tak perlu cover, tak perlu nak puji dan kritik pada masa yang sama. buat apa? tak rasa kalau kau puji pastu kritik, kau ni plastik? to me, cakap direct adalah approach yang paling bagus, senang, simple, dan clean. if i comment on the obvious, apa yang kau nak dengar, baik kau tak payah minta aku komen. kau komen je apa yang kau buat. dah lama aku tak offended pasal ni, semalam ada suara yg cakap aku kritik mcm ramli ms dalam akademi fantasia. amboi. tinggi betol tahap aku. 
statment yang they are suppose to debate on pun bukan yang factual, more like myth, mcm myth busters tu. ada sorg student tu tanya aku, aku percaya tak memories is protein. ok, aku rasa smlm dia mcm marah kot bila aku kata, dia tak yakin dengan stand dia. memang dia goyah pun. ok, dia lagi tua dan obviously, he is so ego he forgot that i looked at things differently. aku bukan dari background neurosains, anatomy of brain pun aku ingat ingat lupa. that is why semalam, aku elak dari comments on the facts, aku comment on presentation skills instead. cara berdiri, cara present, cara cakap, tone suara, crowd control, dan benda yang aku tahu. masalah dengan budak skema, dia expect aku lawan dia dengan hujah Einstein, dia mintak aku lawan dia dengan facts, sedangkan statment dia tu arguable. egois sungguh mamat tu. 

sorang lagi commentator, senior aku student phd, komen pun nak taknak je. aku tak faham, dia sendiri bisik kat aku, ok, dia ni macam tak confdent, pastu taknak komen, suruh aku jadi the bad bitch, dan dia jadi a good one. aku tak kisah sangat, sebab initially, aku memang nak komen untuk improvement. ada yang stage fright teruk gila. ada yg silde macam karangan cerpen. maka, aku komen, bagi suggestion untuk masa depan, berdasarkan apa yang orang pernah komen pada aku dulu. halfway through, akak tu ckp kat aku, puji lah pulak, awak asyik komen yg teruk je.

terus tergamam aku time tu. 

aku ingat apa yg aku komen, antaranya aku cakap, sildes terlalu banyak sentences, akan menyebaban banyak soalan. kurangkan ayat, letak perkataan, dan figure, map, diagram. soalan akan jd kurang.
dan aku juga cakap, be bold, be open, kena nampak convincing masa deliver the facts. 
serta, aku juga cakap, prioritize, 5 minit presentation, plan, kena ada strategi, bila nak buat rebuttal dan bila nak come with facts. 
avoid strong colors like red and yellow, strong colors akan bagi people excited and some will get mad. chemical reaction, so safe to go with withe background and dark fonts. 

apa teruk sangat ke aku komen tu?

aku takde kata teruk nya presentation kau, aku tak suka. no. my impression yesterday was, i am going to listen to science talk, from scientists, who can accept criticism, and learn something from me walaupun aku muda dari almost all of them. from the moment i walk in, aku so determined to share my experience dalam public speaking, 10 tahun aku buat public speaking, dari tadika sampai form 5. aku jumpa ramai orang, aku ada ramai jurulatih, dan aku pernah kena bash lagi teruk dari apa yang orang lain pernah lalui, well, untuk budak umur 10 tahun, at least. dan aku juga sedar bahawasanya, melayu, perempuan khususnya, memang lemah bab presentation ni. malu macam ada orang masuk meminang, padahal buat presentation. 

aku tak kata menyesal jadi commentator, tapi, aku kecewa sikit lah. but then, i always know that, budak skema punya presentaion will always be factual, and no sense of humor langsung. maka, kalau bulan depan, diorang nak tukar commentator, i don't mind. 

salah aku juga, maybe aku expect that they will come up and surprise me!! cmtu haa. dan juga maybe muka aku nampak mcm nenek tua yang grumpy instead of 23 yo. kena rajin pegi mandi bunga kot, bagi naik seri, ppuii.

ok, dah. habis dah sesi meluahkan perasaan aku kali ini. 

2 comments:

  1. Perkara ni aku sedar dari zaman sekolah dulu lagi.
    Memang presentation itu bagus, utk belajar dan utk self-esteem diri dan konfiden.
    Tapi masalah utama masyarakat kita, aku ringkaskan, ialah JAGA HATI.
    Sama ada kita nak JAGA HATI ORANG, or ORANG KENA JAGA HATI KITA.

    Dlm case ko, para presenter semua expect kau tak bash banyak2 atas dasar 'jaga hati'.
    Lebih kurang macam 'this is the best I can do so at least gimme some good credit' camtu..
    tapi bila kau tak 'jaga hati' mereka, mereka akan simpan dalam hati, so kau kena expect some of them akan layan kau lain next time kau jumpa.

    Tak macam environment luar negara (dr bacaan aku), diorg lebih kpd 'apa yg berlaku dlm bilik kuliah takkan dibawa ke luar'...
    Kalau kau kena hentam dlm lecture, di luar kau still boleh jd best buddy.
    Mungkin sbb persekitaran dan pengalaman pengajar dan yg diajar.
    Tapi kalau tanya aku, aku salahkan budaya.

    Budaya malaysia dan melayu secara khusus sangat mementingkan social etiquette, sbb tu kita di ajar jalan lalu tetamu kena tunduk, cakap dgn org tua kena lembut dsb...
    Tp budaya kita tak ajar critical response, macam mana nak bertindak balas bila sesuatu yg berlaku tidak dlm skop norma kehidupan, (in your case, kena kritik dan kena hentam direct)

    Pendek kata; kita terlalu jaga hati sampai hati jadi lembik dan tak kental.

    Sekian, panjang lebar. Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. people should really read this. u speak of my mind, yeayy!!

      Delete