Monday, December 15, 2014

checklist azam tahun 2014

Assalamualaikum semua, happy monday, semoga your monday started good and strong.

My monday, well secara typical nya starts with all the hustle and rustle of bangun lambat-student appointment at 10am-bangun at 9.30am-scramble pegi mandi bla bla. typical of me. malam semalam tak boleh tidur, maybe sebab too tired. sleep at 4am or something, pastu pagi ni hujan pulak lagilah sedap selubung dalam selimut.

tapi, point aku bukan nak cakap pasal daily activities aku pun sebenarnya. tu mukadimah je. after meeting dengan student aku, and buat brainstorming sikit, i moved on untuk check daily schedule, dan terperasan today is 15th december. lagi berapa hari je nak habis tahun dah. how fast times flies, dalam kes aku time does not flies, dia sprint dan terjun masuk dalam vortexs. haha. metaphor ye.

masa early start of 2014, i decided to go with a new life, dan masa tu, pertama kali, aku buat new year list. satu je benda yang ada dalam list tu sebenarnya. i wished for a better life, that's all. senang je. maka, persoalannya disini, dah tercapai ke?

i can positively say sudah tercapai azam tahun baru aku tu. Someone told me that kita takkan boleh get over our past, because that past mold what we are now. few months back, i really want to forget and move on, but then, bila view things from different perspective, aku rasa childish gila nak lupakan semua dan move on. well, kita boleh move on tanpa lupakan. new discovery. honestly, masa awal tahun dulu, i really want to show them that i am unaffected, and i can live better without them in my life. lepastu, i was distracted dengan kerja perpindahan dan got busy dengan projek, i forgot that pain. then, lepas met with the new perspective, aku sedar takde bende pun yang aku dapat by showing them i can live. of course i can live, have been doing that since long time ago. looking back at this year, aku rasa macam jauh gila aku keluar dari comfort zone aku. memang takde benda yang boleh aku banggakan pun, tapi still, asalkan aku happy, what others think is not important kan?

so, pertama kalinya aku ada azam tahun baru, dan aku capai azam tahun baru tu. sebelum ni aku rasa cliche gilaaaa ada azam bagai, but then aku perasan, masa aku first buat azam tu, aku memang nak sangat capai. dah move on? of course, i can say his name without a single tears shed. pehh, pencapaian, considering tahun 2013 dulu aku spent most of my time wallow in pain and air mata sampai power spec kena up, haha. nasib baik tak buta sebab menangis. putus cinta je pun, lol. dah lupa? of course no. senang nak lupa? sampai mati aku rasa aku takkan lupa. even sekarang pun bila aku ingat balik the pain, mengigil tangan. macam yang aku pernah cakap kat member aku dulu, the pain of being left is more that the happiness, so tak berbaloi langsung. but, it was a good experience, yang aku rasa sekali dah laa aku kena go through, tak nak ulang dah. itu baru sekali, orang yang asyik putus cinta tu aku agak memang power ah, boleh go through this banyak kali. tapi, lain orang lain lah intensity of pain tu kan? dulu, pernah sekali aku kena menghadap sorang kawan aku putus cinta, aku memang pelik, how can one really tough lady macam dia cried so easily? pastu, takdir kasik kat aku full- time life experience, so that i can know how and why.

after a long time, aku start self reflect. masa tu baru aku perasan, to what extend aku pegi semata mata untuk keep him. again, bila teringat rasa gila betol! masa tu aku rasa kepala otak aku hazy, tak straight, incapable of thinking straight. i am not proud of myself at that time, of course. i stood so low, aku rasa mcm masuk dalam kerak bumi. aku juga tak rasa lepas apa yang aku experience ni, aku layak jadi life mentor orang lain. aku sangat supportive, so far, kepada kawan kawan aku yang lain. atleast aku dapat makan free bila kawan aku kahwin, and i am happy for them. sekurang kurangnya ada lagi manusia yang bahagia dalam personal relationship. aku bahagia jugak, bila experiment jadi, cells aku responsive, bila cell sihat dan kicks off so strong, sampai aku kena split hari hari. itu bahagia aku, bahagia orang lain kat tempat lain. bagus kan mindset sekarang?

so, that's that. dah nak habis tahun ni, aku nak buat azam baru, tapi aku malas. aku nak sambung je azam tahun ni ke tahun depan, to live better. cuma dugaan nak live better ni satu je, aku tak berapa ada masalah, orang keliling tu masalah. biasalah, orang ni, tak boleh tengok orang lain bahagia sikit, senang sikit. rambut itam, hati taktau kaler apa.

maka dengan itu, aku tinggalkan korang semua dengan a quote "success is 99% failure", jangan takut nak gagal, dan lepas gagal you will see a different whole life in front of you. ok, macam life counselor sangat padahal hidup sendiri tunggang langgang.

Have a good week ;)


2 comments:

  1. Helen Keller pernah berkata,
    "Although the world is full of suffering, there is also full of overcoming it."

    Life always find a way.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku ada satu buku ni nak suggest kat kau, taktau kau pernah baca tak, talent is outdated. lecturer aku suruh aku baca. aku pun belom cari lagi version ebook dia.

      Delete